4 شهروند بهائی در گرگان بازجویی شدند
خبرگزاری جامعه آریایی – چهار تن از شهروندان بهایی ساکن شهر گرگان در استان گلستان، پس از احضار تلفنی به اداره اطلاعات این شهر بازجویی شدند.
به گزارش خبرگزاری جامعه آریایی، روز چهارشنبه ۱۶ شهریور ماه ۱۴۰۱، ندا عبدیان، شفق فهندژ، شقایق پورعنایتی و هدی کنعانی، چهار شهروند بهایی ساکن گرگان واقع در استان گلستان، پس از احضار تلفنی به اداره اطلاعات این شهر برای چند ساعت تحت بازجویی قرار گرفتند.
یک منبع مطلع در تشریح این خبر گفت:”از آنجایی که همچنان فشارهای امنیتی به شهروندان بهایی روز افزون شده بازجویان اداره اطلاعات گرگان به هدی کنعانی، شفق فهندژ و شقایق عنایتی، که در زمینه موسیقی و آهنگ سازی تخصص دارند اعلام کردند که با سپردن تعهد نباید در این زمینه فعالیت کنند و از سوی دیگر از ندا عبدیان خواسته شده که در مهد کودکها فعالیت نکند و علت این مساله را تبلیغات مذهبی از سوی این شهروندان بهایی عنوان کردند.”
لازم به ذکر است، در تاریخ ۹مردادماه ۱۴۰۱، ماموران اداره اطلاعات گرگان در یورشهای گسترده به منازل شهروندان بهایی در شهر گرگان منازل شفق فهندژ و شقایق پورعنایتی را تفتیش کرده بودند.
همچنین، در تاریخ ۲ شهریور ماه ۱۴۰۱، محل سکونت هدی کنعان، توسط ماموران اداره اطلاعات گرگان، تفتیش و برخی لوازم شخصی این شهروند بهایی توقیف و به وی اعلام شده که برای احضار و بازجویی با آنها تماس گرفته خواهد شد.
بنابر بخشنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب ۶ اسفند ۱۳۶۹ شهروندان بهائی از هرگونه حقوق شهروندی محروم هستند و از سوی حکومت جمهوری اسلامی با انواع و اقسام موارد نقض حقوق بشر و اعمال رفتارهای قهرآمیز روبرو هستند.
سازمان عفو بین الملل در تاریخ ۱ شهریور ماه ۱۴۰۱ با انتشار درخواست اقدام فوری ضمن محکم کردن سرکوب و اعمال فشارهای امنیتی و اجتماعی بر جامعه بهائی ایران به علت باورهای مذهبی این شهروندان خواستار پایان دادن به سرکوب بهائیان ایران شد.
همچنین، در تاریخ ۳۰تیر ماه ۱۴۰۱، جامعه جهانی بهائی با انتشار بیانیه ای نسبت به افزایش فشارهای امنیتی و موج گسترده بازداشت، سرکوب محرومیت بهائیان ایران از حقوق شهروندی شان در ایران هشدار داده بود.
سرکوب سیستماتیک بهائیان ایران ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله ماده ۲اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ و ۱۹ این سند معتبر بین المللی و همچنین ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است.